Blogi
Smiling face

Mida on võimalik ise teha, et koduleht paremini leitav oleks?

Sageli näeme olukordi, kus kliendil on eelarvet lehe tellimiseks kuid mitte sisuturunduseks. Püüame siinkohal tuua välja peamisi punkte, mida veebi juures silmas pidada ning mida lihtsa vaevaga annab külastatavuse tõstmiseks ära teha.

Esmalt tuleks siiski süveneda oma lehe ülesehitusse. Kui selleks endal teadmisi napib, siis tasub pöörduda mõne agentuuri poole või teha vastav päring neile, kes teie lehe loonud on.

Vajalik oleks üle vaadata kodulehel kasutatavate võtmesõnade kuvamine, kas sisuhalduses määratud võtmesõnad jõuavad lehele.
Seda saate ise kontrollida tehes parem klikk oma lehel olles ning valides brauseri avanenud menüüst Inspect Element ning seejärel vaate Head. Head, ehk päis kannab infot lehe ülesehituse kohta. Lisaks võtmesõnadele (meta keywords) on või peaks olema viide lehe valmistaja, sisuautori, õiguste, stiilifailide ja palju muu kohta. Kui viited autorlusele on pigem vabatahtlik samm, siis võtmesõnu tasub kontrollida kindlasti, kuna need on lehe leitavuse osas ühed tähtsamad.

Lisaks tasub üle kontrollida stiilifailide kasutamine. Siinkohal on hea paraleel tekstitöötlusega, millest mõnda kontoritarkvara programmi kõik inimesed mingil eluetapil kindlasti kasutanud on, nt MS Word, Pages, Writer ja miks mitte ka E-mailides teksti paremaks liigendamiseks ja kujundamiseks. Tähtsad on pealkirjad (inglise keeles Heading), millest Heading 1 on kõige olulisem ning sealt iga järgnev vähemolulisem. Sama toimib ka veebis. Headingute asemel kasutatakse lühendit H ning selle taga olev number määrab tema olulisuse astme (H1 kuni Hn). Neid seadeid hindavad ka otsingumootorid, mistõttu tasub oluline osa infost kodulehel märgistada Headingutesse, mitte Boldi (Paks kiri) nagu kohati harjunud ollakse.

Järgnevalt need punktid, millega peaksid ise hakkama saama oma lehe paremaks muutmisel.

1. Võtmesõnad

Nagu juba eelnevalt juttu oli, on võtmesõnad ühed kõige olulisemad faktorid lehe leitavuse juures. Vali neid hoolikalt, püüdke mõelda märksõnadele, mida teie kasutaja otsingumootorisse sisestaks. Kas teie müüdavaks seadmeks on survepersur või toode nimega HW102? Kindlasti otsib keskmine kasutaja märksõna "survepesur", kui mittemidagi ütlevat tootekoodi.

2. Sisu

Ainult võtmesõnadest ei piisa. On olnud erinevaid artikleid, kus Google on asunud teatud lehti "trahvima", kui neis puudub sisu ning kogu lehestik on ehitatud üles ainult märksõnahulkadele. Nö karistuseks olevat Google alandanud nimetatud lehtede positsiooni otsingutulemustes. Oma toodetest tasub kirjutada nii palju kui vaja ning nii vähe kui võimalik. Lihtne öelda, kuid raskem teha. Parim soovitus siinkohal on oma klientidega suhestumine. Võimalusel kasutage selleks oma klientide abi. Tutvustage neile kodulehe kaudu mõnd uut toodet/teenust või rääkikige olemasolevast. Peale tutvustust küsige klientide tagasisidet, mida nemad sooviksid nende toodete/teenuste osas rohkem näha, kuidas võiks olla need presenteeritud, kuidas võiks olla lahendatud hinnastamine, kas peaks olema rohkem tootepilte, esitlusi, kirjeldusi vms. Kui endal ei tule sellise kliendiküsitluse jaoks ideid, siis tasub loomulikult abi küsida mõningatelt agentuuridelt.

Lisaks soovitame igal lehel blogi või uudiste pidamist, mis annab lehele lisandväärtusena teemakohast sisu. Kui teil endal uudiseid väga ei teki, siis tasub internetiavarustes ringi liikuda. Olen kindel, kui olete teatud toodete/teenuste müügile orienteeritud, siis olete kursis nii konkurentidega kui ka võimalike foorumitega, kus liigub kohati eksklusiivset informatsiooni. Ideaalis võiks välised uudised oma sõnadega suuta lahti seletada, kuid üldjuhul on lubatud ka erinevaid uudiseid jagada tingimusel, et postituse juurde on lisatud viide algallikale.

Leitavuse kohalt on kasulik sisu pidada ka mitmes keeles, kasvõi lisaks eesti keelele ka inglise keeles. Esiteks, ingliskeelset märksõnaotsingut kasutatakse maailmas tunduvalt rohkem kui eestikeelset, mistõttu on ingliskeelse sisu ja märksõnade olemasolu teie lehe leitavuse või otsingutulemuste paiknemise listis vägagi oluline. Teiseks, see võib tuua ka mõne väliskliendi.

3. Sotsiaalmeedia

Me ei rõhuta juba Eestis levinud lauset "Kui sind pole Facebookis, siis pole sind olemas", kuid sotsiaalmeedial on oluline roll tänapäeva turunduses. Siiski tasuks mõelda Facebookist laiemalt. Kindlasti tasuks kaaluda kõrvale täiendavaid kanaleid, millega oma sõnumit laiale maailmale kuulutada. Kõik valitud kanalid nõuavad pidevat tegelemist ning tööd. Kontode järgijad ei teki iseenesest ning nendelt kasu saamine nõuab igalt ettevõttelt palju.

Oleme kohanud ka olukordi, kus ettevõte otsustab, et kodulehte pole vaja ning suunab oma domeeni mõnele sotsiaalmeediakanalile. Kindlasti mugavam, kuid sotsiaalvõrgustiku kontod ei anna välja märksõnu, teile omast ning vajalikku sisu. Otsingumootoris tuleks sel juhul välja vaid teie ettevõtte nimi, kuid sellega ka asi piirduks. Koduleht on siinkohal just see vajalik ühenduslüli või link oma kanalite tutvustamiseks ja levikuks. Suunatud domeen töötab ainult juhul, kui domeeninimes on populaarne ning oluline märksõna (Nt rehvidevahetus.ee, mudaravi.ee vms), need võivad toimida, kuid üldjuhul selliseid lahendusi oma klientidele ei soovita. Proovige näiteks otsingusõnana "internet" ning vaadake, kui mitmendana tulemustest jõuaksid teieni näiteks Elioni või Starmani sotsiaalmeedia lehed. Meie maailmavaate kohaselt peaks olema ettevõte oma nime ja visuaalse keele poolest eristuv ning personaalne.

See, milliseid kanaleid oma ettevõtte jaoks kasutada, tuleks otsustada lähtuvalt oma toote/teenuse olemusest ning klienditüübist (kui vana on eeldatav klient, mis soost, mis seadmeid ta võiks kasutada jne). Kui Facebooki võib hetkel pidada isegi kohustuslikuks, siis kindlasti tasub kõrvale mõelda näiteks ka Google Plusi ning uudiste ja tegemiste jagamiseks Twitterit.  Kui tegelete toodetega, mis kannavad visuaalseid väärtusi või teenusega, millega kaasnevad emotsioonid (nt spa ja tervisetooted ning -teenused), siis võiks hea valik olla ka Pinterest ja Instagram.

Rohkem keskkondi annab kindlasti parema tulemuse, kuid tasuks arvestada ka keskkondadesse paigutatud aega, sealt saadavat tagasisidet kommentaaride ja jälgijate näol ning jälgida ka sotsiaalmeediast tulevaid otseseid klikke kodulehele.

4. Boost

Väike turgutus oma kodulehe reklaamiks ei ole paha, mistõttu soovitame oma klientidele ka Google AdWords ning Bing Ads teenust. Kui pidevaks pildil olekuks ressurssi ei jätku, siis tasub planeerida Adwordsi mõne uue toote/teenuse turuletulekule, mõne olulise sündmuse või ka vajaliku blogipostituse leviku laiendamiseks. Nt aitame üht rehviettevõtet, kelle Adwordsi kampaaniad on suunatud enamjaolt hooajalistele rehvivahetuse perioodidele. AdWords võimaldab reklaami müüki lisaks otsingumootorile ka kõikides Google toodetes (Youtube, Gmail jt). Bing toimib oma otsingu siseselt ning sisaldab reklaamivõimalusi erinevates Yahoo toodetes.

Sama turgutus on kasulik ka sotsiaalmeedia võrgustikele, millest tuntuim on ehk
Facebook Advertisments, kus võimalused reklaamiks on küllaltki laiad. On võimalik koguda meeldimisi (Like) oma postitusele (Post), lehele (Page), fotole või albumile (Image, Album) kui ka väilistele linkidele, nt otse oma kodulehele. Hinnastamine on paindlik, üldjuhul sõltuv tehtavatest klikkidest või inimeste ulatusest. Valida saab soovitavat regiooni, kampaania aega ning ka endale sobilikku eelarvet.

5. Suhtle!

Kõige lihtsam, räägi oma lehest, kutsu isiklikult inimesi lehele. Alustada võid juba lehe arendusfaasis oma tuttavate ja pereliikmetega. Luba neid oma lehele ning kogu tagasisidet. Palu olla kriitiline ning vii sisse saadud info põhjal vajalikud muudatused. Kui sul on korralik leht ning teed head asja, siis tulevad ka külastajad kergemini!

Jaga artiklit:
A picture of Erkki

Artikli autorist

Erkki on Sviitri asutaja ja AD, kes on olnud Sviitriga tema esimestest hetkedest. Erkki on majanduskraadiga kunstihing, kes on olnud mentoriks Ajujahis, vedanud Innovatsiooniaastat ning aidanud ehitada üles Haridusinnovatsiooni keskust Tallinna Ülikoolis.
erkki@sviiter.ee