Blogi

Veebidisaini trendid 2018. aastal: mis on moes ja mis tuleb tagasi?

Millised veebidisaini trendid toob kaasa 2018. aasta?

Teatud trendid kindlasti on uuele aastale vastu minnes olemas, kuid täpsete trendide ennustamine on nagu millegi ette nägemine ikka – mõned trendid võivad tekkida ka jooksvalt aasta sees, kui keegi oma toodet või teenust pakkudes millegi unikaalsega silma hakkab paistma.

Üldised visuaali suunad on siiski hakanud lõppeva aasta jooksul kujunema. Toon siinkohal välja mõned, mille jätkumist ka uuel aastal võiks näha.

Julged värvikasutused
Värvid saavad uuel aastal uue hingamise. Kui viimaste aastate trendid on olnud pigem rahulikumad ning seotud pigem värvide üleminekutega, siis uus aasta toob tagasi julgema värvikasutuse ning ka erinevate värvide näilise harmoneerumise.

Värviüleminekute kasutus eeldatavasti jääb, kuid nende kasutamisse sekkub nüüdsest kindlasti ka puhtaid toone.

Endiselt kohtame kujunduses ikonograafiat, .svg animatsioone ning loomulikult parallaxi.

Pantone Color Institute andis ka omapoolse vihje, mis värvi uuel aastal kogu visuaalmaailm liikumas on. Nimelt valis Pantone 2018. aasta värviks Pantone Ultra Violeti, millest kirjutasime ka oma blogis loo “Eriti Violetse värvi ajalugu“.

Tausta-animatsioonid

Taustaanimatsioonid on mõeldud peamiselt meeleolu andmiseks ning neil pole suurt info edasi andmise väärtust. Küll aga on .svg või javascripti toel tehtavatel animatsioonidel suur roll kasutaja lehel hoidmisel, mis omakorda tähendab analüütikas pikemaid lehel viibimise aegu ning eeldatavasti suurenenud müüki. Kui varasemalt oli taustaanimatsioonide osa peamiselt madalama kvaliteediga videote kanda, siis trendid näitavad, et võidukäiku alustavad javascriptil põhinevad lahendused.

Massiivsed maandumislehed

Varem on olnud maandumislehed peamiselt toote või teenuse tutvustamisele orienteeritud ning nende olulisus hakkab jõudma ka muu veebistruktuuri hulka. Uue aasta trendina peaksid liikuma maandumislehtede olulised osad ka korporatiivlehtede lävele. Selle abil hoitakse lehe külastajat tegevuses ning püütakse kasutuskäiku planeerides viia ta suure tõenäosusega ka ostuprotsessini.


Maksimaalne tulemus minimaalse müraga

Viimastel aastatel on veebikujundus liikunud minimalismi suunal. Samas nõuded veebilehtedele ning seal pakutavale sisule järjest kasvavad. Enam ei piisa keskpärasest veebikeskkonnast, et see toimiks täisväärtusliku müügikanalina. 


Arvestades minimalismi järjest kasvavat populaarsust, toob uus aasta sellele tõenäoliselt vaid jätku.


Kui visuaalis loeb lihtsus ja minimalism, siis tehniliselt lähevad veebikeskkonnad järjest keerukamateks, võimaldades lehele saabujatel olla seotud erinevat kontodega, kasutada järjest laienevaid maksevõimalusi ja virtuaalreaalsust.

Paul Jarvis, kes on töötanud Mercedese ja Warner Musicu heaks, ütleb, et selge ja esile tõstetud visuaal ei kao kuhugi. Võidavad need, kellel on tugev sõnum ning tunnetus aegumatu visuaali loomisel.


Pop-upid

Kuigi pop-upid klassikalises mõistes on endiselt miski, mis meid sisimas närvi ajab, on siiski mingil määral oodata pop-upide uut tulemist. Ei maksa karta, et kasutusele tuleks taas klassikaliselt tuntud uues aknas või tabis avanevad vilkuvad reklaamid, kuid teatud sisueraldajaid on siiski oodata. Arvatavasti jäävad esiletõstetavad osad modalite või lightboxi tasemele ning nendega püütakse esile tõsta lehel olevat sisu või pakkumist.

Illustratsioonid

Illustratsioonide osakaal kasvab uuel aastal veelgi. Eriti just selliste, mis on loodud spetsiaalselt kindlale ettevõttele, tootele või teenusele. 


Eritööna valminud ikoonidele omistatakse ettevõtte loo ja väärtuste kandmist ning nende roll saab olema samaväärne ettevõtte visiooni, missiooni ning üldiste strateegiapunktidega.

Interact Quiz Builderi kaasasutaja Josh Haynami arvates on 2018 erineva interaktiivsuse aasta. Kasutajad otsivad järjest uusi ning põnevaid viise jõudmaks oluliste toodete või teenusteni. Ettevõtetel on järjest suurem kohustus eristuda ning interaktiivne sisu ja oma lugu on kindlasti märksõnad järgnevatel aastatel.


Tugevad ja esilekerkivad vormid

Ümarad vormid on tagasi ning annavad alanud aastal kindlasti tooni nii online– kui printmeedias. Kui varem olid kasutusel pigem väikese raadiustega objektid ning pehmendusi kasutati peamiselt nurkade pehmendamisel, siis nüüd leiab disainikeeles ka julgelt ringe ning isegi ebamäärasemaid kujutusi. Paljuski on uuemad märksõnad veebis “organiseeritud kaos” ning erinevate vektorelementide kasutamine ebastandartsetes kohtades ning kujul.


Graafika tagasitulekut on Euroopa disainiruumis juba näha vägagi tugevalt. Suvisel Eesti disainerite delegatsiooni külastusel Barcelonas ning sealsetes disainibüroodes hakkas tugevalt silma suund graafikale ning pildi esiplaanilt kadumine. Pilt visuaalina on oluline ning arvatavasti jääv, kuid graafika on see, mis täiendab pilti, andes sellele vajaliku seose ning kuuluvuse ettevõtte brändingu juurde. Kirjutasime ka Barcelona reisist väikse ülevaate oma blogisse, “Inspireeriv Barcelona“. Teiseks sambaks graafika kõrvale on tõusnud tüpograafia, mis on samuti saanud väga oluliseks kriteeriumiks ühe või teise visuaali eristumisel ning populariseerimisel.

Mis on muutumas paremaks või halvemaks?

Paremaks muutub kindlasti lahenduste visuaalne tase. Juba eelnimetatud maksimaalse tulemuse ning minimaalse mürataseme osa annab meile vihjeid, et UI ning UX osakaal teenusekujunduses järjest suureneb. Inimesed nõuavad oma tarbimises järjest enam ning ükski enesest lugupidav disainer ei saa sellest rongist ka maha jääda.

Mis muutub halvemaks? Raske öelda. Tehniline areng nõuab ka arendajatelt ning disaineritelt järjest enam. See tõstab kindlasti ka erinevate projektide mahtu. Esialgu võib karta, et madalama hinnataseme, kuid eilsete lahendustega disainipakkujaid võidavad, kuid eks vastavus nõudlusele paneb ka turul lõpuks asjad paika.


Üks mängureegleid muutev otsus, mis Euroopat jaanuarist puudutama hakkab, on GDPR, mille regulatsioonid peaksid pea iga veebirakenduse juures olema sisse viidud uue aasta esimese poolega. GDPR reguleerib erinevat isiku poolt kasutatavat privaatset informatsiooni. Juba regulatsiooni rakendumise eel on näha, et hirm selle ees on suur: räägitakse juba soovitustest pildistada avalikel üritustel inimesi selja tagant ning et igale veebilehele peab juurde arendama privaatsussätete nõuded. Elame, näeme.

Kuidas areneb mobiilne veeb?

Mobiilne areng on kindlasti jätkuv ning peagi leiame end seisust, kui enim sirvimisi tehakse mobiilsel seadmel. Arvutid on veel ja mingiks ajaks kindlasti ka jäävad peamisteks töövahenditeks, kuid hea andmeside ning mobiilide üldine areng on viimas meid olukorda, kus enamus seniseid personaalarvuti taga tehtavaid töid saab üle pilve oma taskuseadmes tehtud.


Tehnoloogiliselt on suur edasiminek olnud CSS gridi teemal, mida peetakse esimeseks tõeliseks struktureeritud veebi süsteemiks. CSS grid teeb lihtsamaks veebide kohandamise ning kuvamise erinevatel seadmetel.

Mis on tagasi tulemas?

Juba mainitud graafiliste vormide ja klassikaliste joonte tagasitulek on kindlasti üks suund, mida oleme kohanud. Pisut sellise 1980-90. aastate joonte ja vormide kasutamine saab uue hingamise mitte ainult alanud, vaid ka mitmel järgmisel aastal.


Ilmunud Veebimajutuse blogis ja Geeniuse portaalis.

Jaga seda artiklit:
A picture of Erkki

Artikli autorist

Erkki on Sviitri asutaja ja AD, kes on olnud Sviitriga tema esimestest hetkedest. Erkki on majanduskraadiga kunstihing, kes on olnud mentoriks Ajujahis, vedanud Innovatsiooniaastat ning aidanud ehitada üles Haridusinnovatsiooni keskust Tallinna Ülikoolis.
erkki@sviiter.ee