Frantsiis kui ärimudel on eksisteerinud juba sajandeid, kuid selle tänapäevane kontseptsioon hakkas kujunema 19. sajandil Ameerika Ühendriikides, kus esimeste seas viis oma äri frantsiisimudeli alla Singer Sewing Machine Company ning hakkas oma järelteenuste müüki laiendama frantsiisilepingute kaudu. Sellest ajast alates on nimetatud ärimudel laienenud paljudesse majandusharudesse, alates kiirtoidust kuni hotellinduse ja teenuste pakkumiseni.
Maailma suurim frantsiis on 7-eleven, mille ketis on kokku üle kaheksakümne tuhande poe üle maailma ning loomulikult IKEA, kus on bränditud lisaks ettevõtte visuaalile ja toodetele ka näiteks nn. koduse õhkkonna tekitajad, teada-tuntud lihapallid.
Maailma nõutuim frantsiisipakkuja on aga Chick-fil-A, kelle lauale jõuab aastas keskmiselt üle neljakümne tuhande sooviavalduse.
Nad valivad oma frantsiisivõtjaid hoolega, räägivad kaasa asukohtade valikul, manageerivad restoranides kasutatava tehnika, raamatupidamise ning paljude muude detailide üle.
Peensusteni lihvitud ärimudel on aastate jooksul USA turul endale edukuse imidži loonud. Nad ei müü toitu, vaid edukat ärimudelit. Kogu nende süsteem on läbimõeldud ning nad on professionaalselt üks maailma edukaimatest frantsiisi mudeli kasutajatest.
Frantsiisi loomine ja arendamine nõuab hoolikat ettevalmistust ja planeerimist. Oluline on põhjalikult brändi analüüsida ja veenduda, et selle äriidee ja potentsiaal on piisavalt tugev, kasumlik ja skaleeritav. Lisaks on oluline, et ettevõte omaks tugevat ja äratuntavat brändi, mis suudab pakkuda ühtlast kvaliteeti ja teenindust kõigis frantsiisile olulistes punktides.
Visuaalne identiteet mängib frantsiisi loomisel keskset rolli. Läbimõeldud ja professionaalne bränding aitab tagada, et loodud tervik suudab koos äriideega pakkuda ühtset ja järjepidevat kogemust klientidele. Lisaks on struktureeritud ning läbimõeldud identiteet abiks brändi kaitsel nii frantsiisiandjale kui ka võimalike kopeerijate eest. Visuaalse identiteedi terviklahendus hõlmab nii logo, värvipaletti, tüpograafiat kui ka turundusmaterjale ja sisekommunikatsiooni, aga samas ka ruumikujundust, tehnoloogilisi eripärasid, seadmete kasutamist ja palju muud. Loomulikult hõlmab frantsiisi loomine ka oma brändi määratlemist ja selle kohandamist erinevate turgude jaoks sobivaks.
Olenevalt soovitavast frantsiisist võib see olla võtjale võimalus alustada suhteliselt väikese investeeringuga juba sissetöötatud brändi ja ärimudeliga, mis on juba tõestanud oma edukust. Samas on ka suuri ning nõutud frantsiise, mille omamine nõuab küllalki paksu rahakotti. Frantsiisiandja seisukohast on see samuti väike investeering oma ettevõtte ärimudeli kiireks ja tõhusaks skaleerimiseks, jõudes kiiremini uute turgude ning klientideni.
Paljud edukad ettevõtted on alustanud tagasihoidlikult, kuid frantsiisi kaudu on nad kasvanud rahvusvahelisteks suurbrändideks.
Peetri Pizza alustas 1990. aastal väikese kohaliku ärina, kuid tänu hästi läbimõeldud frantsiisimudelile ja tugevale brändingule on nad kasvatanud oma ketti enam kui 55 pizzeriani üle Eesti, müües kodumaisel turul aastas üle kahe miljoni pitsa. Peetri Pizza on alustanud laienemist Eestist väljas avades frantsiisilepingute alusel esimesed pizzeriad Riias.
Beautiful Me on tänaseks avanud kümmekond rullmassaži salongi üle Eesti ning nende frantsiisid toimivad Soomes, Rootsis, Portugalis, Dubais ja Austraalias.
Pavlova Cafe on küll oma kohvikute arvult veel päris väike olles Eestis kahe ja ning Araabia Ühend Emiraatides hetkel ühe kohvikuga. Frantsiisidena on toimiv kohvik Vilniuses, Leedus ning asja avati ka kohvik ka Berliinis, sealsel kuulsal Kurfürstendamm kaubandustänaval.
Pizza Kiosk keskendub Eesti väikekohtadele tuues pitsa koju kätte ka suurlinnadest väljaspool.
Coffee IN on samuti leidnud oma kena niši, pakkudes kiiret kohvinautimise võimalust. Nad omavad üle Eesti 15 kohvikut ning nende missiooniks on pakkuda liikuvale inimesele hetke koos kvaliteetse kohvijoogiga.
Flamm on saksa stiilis restoran oma kindlas maitsenišis, koos hoolikalt valitud veini- ning joogivalikuga. Flamm on justkui elustiil, mitte pelgalt söögikoht.
Be More on Eestis üks nn supertoitude valmistaja, kelle tootevaliku leiab pea igast kodumaisest toidupoest. Nende eesmärgiks on leida mõttekaaslasi Eestist väljast, kes jagaksid nende mõtteviisi ning viiksid seda innustunult ka edasi. Hetkel haldavad nad ise Eesti ning frantsiisi toel Soome turgu.
Poke Bowl on kauss head havaii stiilis toitu. Oma lihtsa joone ning läbimõeldud lahendustega restoranikett on jõudnud paljude eestlaste südamesse. Tänasel päeval on neil kaheksa restorani ning piiluvad frantsiisi abil vaikselt välisturule.
Starfish Academy pakub rahatarkusel põheneviad koolitusi ja kursuseid olles oma ärimudeli loonud nii, et seda oleks võimalik koos sisuga laiendada ka välisturgudele.
Juuksik on spetsiaalselt lastele ja peredele mõeldud lõbus juuksurisalong, mis oma mõnusa vormi ning elamusterohke teeninduse toel on oma mudelit pakkumas ka teistele.
Exponaut on kõigile senistele vastukaaluks hoopis tarkvaraettevõte, mille tooteks on ürituse manageerimise rakendus, mis teeb lihtsamaks ürituse korralduse, manageerimise, valideerimise ja paljud muud protsessid.
Impact Day on põhjamaade ja baltikumi suurim jätkusuutlikkuse festival, kus nüüd mudelit frantsiisides on võimalik jõuda ka teistele turgudele ning jagada jätkusuutlikkuse põhitõdesid, ringmajandust ning miks mitte rohepöörde teemasid laiemalt.
Geolift on ehitusettevõte, mis on välja töötanud geopolümeeri tehnoloogial põhineva lahenduse erinevate põrandate, ebatasasuste või muu sarnase tõstmiseks. Nende sooviks on oma tehnoloogia levikut laiendada, hoides selle juures ka oma brändi, mis tõigi neid edasimüüjate leidmise asemel frantsiisini.
Lisaks võib meil kohata mitmeid frantsiise, millest osad tunduvad kodumaised, kuid mille omanik või frantsiisiandja on välismaa globaalne ettevõte. Suurte näidetena võiks siin esile tuua Burger King, Re-Max, KFC ja Vapiano.
Põhjamaade suurim frantsiisi holding-ettevõte Reitan, mida tavatarbija ehk kuulnudki pole, portfelli kuuluvad meie turul tegutsevad R-Kiosk ja Caffeine. Kõik nimetatud on tugevalt bränditud alates pisidetailidest nagu kaasamüügi karbid, joogikõrred, tööriided ning juurde suured segmendid ja turupõhised lahendused nagu kliendiprogrammid, turunduskampaaniad ja palju muud.
Meie koostöö Francorp Balticuga tagab ettevõttele täieliku lahenduse. Francorp Balticu poolt on hallata kogu frantsiisi protsess, alates eeltööst ning lepingute koostamisest kuni tegevusjuhendite loomiseni. Samal ajal keskendume meie frantsiisiandja brändi visuaalse identiteedi arendamisele, tagades, et kõik nõuded oleks tagatud ning kogu loodu järgiks ühtset visuaalseid standardeid, mis pakuksid järjepidevat kliendikogemust. Professionaalne ja ühtne visuaalne identiteet on frantsiisi eduka toimimise võti, aidates luua usaldusväärsust ja äratuntavust.
Seotud artiklid: Eesti Disainikeskus – R-kiosk becomes a franchise, R-Kiosk – Hakkan ettevõtjaks, Chick-fil-A – Franchising, 7-Eleven – Franchising, IKEA – The IKEA Franchising System, Re-Max Franchise, Vapiano Franchise, Peetri Pizza – Frantsiis, Beautiful Me – Frantsiis, Pavlova Cafe Franchise, Pizza Kiosk – Frantsiis, Coffee IN – Frantsiis, Flamm Franchise, Be More Frantsiis, Poke Bowl frantsiis