Your cart

Ostukorvis ei ole tooteid.

Reisiblogi: Loov Berliin - Reisiblogi: Loov Berliin - Reisiblogi: Loov Berliin - Reisiblogi: Loov Berliin - Reisiblogi: Loov Berliin

Erkki

Juuni alguses külastasin Disainikeskuse korraldatud inspiratsioonireisil Berliini, kus koos 38-liikmelise Eesti disainibüroode võrgustiku delegatsiooniga uurisime ning uudistasime sealseid loovettevõtteid.

Berliin kui loovkeskkond

Üldmulje Saksamaa pealinnast on ääretult positiivne. Kultuuriliselt küllaltki kirju linnapilt jätab omas mõõdukas rütmis liikuva mulje. Pisut boheemlaslik, ilma liigse kära ja kiirustamiseta – justkui ei olekski tegemist suurlinnaga.

Berliin kui ärikeskkond

Edu oleneb sellest, millega tegeleda. Berliin on mingil määral Euroopa keskpunktiks ning teatud valdkondadele on tegemist kindlasti vägagi meeldiva ja kasumliku piirkonnaga. Kohalike disainibüroode vaatenurgast ei peeta Berliini just parimaks ärikeskkonnaks, küll aga heaks keskuseks kus paikneda. Ajalooliselt on Berliin olnud alati võimu ja poliitika tõmbekeskuseks. Kohalike autotootjate AudiVolkswagenBMW toel on suuremad ärikeskused liikunud HamburgiFrankfurtiMünchenisse jm ning kasvatanud ka korraliku kultuurikihi selle ümber.
Mis siis hoiab loovettevõtteid Berliinis? Kindlasti ei maksa Berliini äriliselt maha kanda. Kuigi ärikeskused on Saksamaa peal laiali, siis Berliini hea maine on hoidnud seal mitmeid suurettevõtete peakontoreid ning ka rahvusvaheliste firmade Euroopa filiaale. Esinduse omamine Berliinis on justkui maineküsimus, millest paljud maailma suured ettevõtted kinni hoiavad. Olla Euroopa südames, annab ka logistiliselt paindliku võimaluse olla kiirelt kättesaadav mistahes vana maailma otsast. 

Külastatud bürood

Nagu juba mainitud, on Berliin ärikeskkonnana pisut kaootiline. Neile, kelle sihiks on kohalik klient, ei pruugi Berliin olla just parim paik oma äri hoidmiseks. Neile, kes tegelevad suuremate klientide ja projektidega, on Berliin kindlasti kindel valik nii otsuste juures olemiseks kui ka kaasa rääkimiseks.

Dark Horse Innovation – Dark Horse on innovatsiooniagentuur, mis otsib probleemidele lahendusi läbi Design Thinking mõtteviisi. Huvitava ning kindlasti kasuliku märgina näitas tõsist ja töökat suhtumist nn stopper, mis luges armutult meile lubatud tunni igat sekundit – Saksa täpsus nagu räägitakse.

PizzaPizza – Väike veebibüroo, mis paikneb Factory nimelises loomelinnakus, mis on oma stiililt ja olemuselt sarnane Tallinnas paikneva Telliskivi Loomelinnaku või Tartu Aparaaditehasega. PizzaPizza juhi arvates on Berliin ärikeskkonnana tühi ning kõik võimalikud suurkliendid on suuremate agentuuride vahel ära jaotatud. Siiski on nad juba aastaid püsinud just seal ega plaani mujale liikumist. Nende klientuur on peamiselt kohalik ja enamjaolt ollakse orienteeritud veebilahendustele.

Colors and the Kids – 3D visuaalide ning animatsioonidega tegelev CATK klientide hulgas on nii GoogleMicrosoft kui Nike, kuid siiski on nad väike büroo, kes on pühendunud kolmemõõtmeliste lahenduste loomisele sidudes neid omaloodud muusika abil ühtseks tervikuks. Nende portfooliost leiab nii tegelaskujude animatsioone, motion-graafikat kui ka brändingut. CATK armastab värve ning rõhub oma töödes jätkuvale nooremeelsusele.

Art+COM – Peamiselt suurprojektidele orienteeritud agentuur, kelle portfoolio ja mahud kohati imestama panid. Nägime aastaid väldanud projekte, mille iseloomu ehk kohe ei oskakski siduda loovagentuuriga. Art+COM kasutab palju mehhaanikat ning seob seda oskuslikult füüsikaga luues seeläbi huvitavaid loovlahendusi. All oleval pildil on näha eksponaat BMW muuseumist Münchenist, kus 750 mootori abil suudavad trosside abil ühendatud teraskuulid paigutada end just sellise kuju või laotusena kui arvuti on selle ette andnud.

Hidden Fortress – Uue nimega Björn Meier – väike sisekujundusagentuur, mille tööde hulgast leiab nii ühiskondliku ruumi, minipoodide kui omatoodete kujundusi, kuid liikmete sõnul panevad silmad eriti särama erinevatele baaridele lahenduste loomine.

Studio Hauserr – Mõne inimesega printmeedia büroo, mis tundub kenasti sobivat Berliini osalisse hipikultuuri. Nad toodavad korralikul hulgal plakateid ning on hästi kursis kohalike üritustega. Lisaks kujundavad nad mitut kohalikku kultuuriajakirja, mis esmamulje järgi täidab ka nende igakuise projektivajaduse.

More Sleep – on hea hoo sisse saanud digi- ja sisuagentuur, mille algusaastad olid pigem hallides toonides. Berliinis on ilma kapitalita alustada raske, kuid tudengiperioodil loodud ettevõte tõi piisavalt sisse, et nautida ülikooliaega ning elu õppetöö ümber. Kuna koolist ning firma toimetustest jäi aega üle otsustasid noormehed proovida kätt milleski uues. Oma hobidele parema väljundi andmiseks lõid nad veebiajakirja Freunde von Freunden (FVF), mis kajastab disainerite elu läbi fotograafia ning intervjuude. Ajakiri sai kiiresti populaarseks võimaldades noormeestel kaasata järjest uusi ning põnevaid loomeinimesi oma intervjuudesse. Nüüdseks on populaarsematest lugudest antud välja kaks raamatut (FVF Berlin ja FVF Friends) ning lugejate arv püsib endiselt kõrgel. Kui võiks arvata, et digiagentuur võiks jääda tagaplaanile, siis olukord on teine. Ajakirja menu, selle suurepärased artiklid, pildimaterjal ning töötav veebikeskkond on laineharjale tõmmanud More Sleep’i. Olles küll endiselt väiksem ettevõtmine kui FVF, on nende kasvutrend märgatav. Esimestest suurtest klientidest õnnestus neil oma hõlma alla saada Adidas, kellele tehti veebipoe uuendus ning anti nõu online müügi parandamisel.

AKQA – Massiivne reklaami ja strateegiaagentuur oma 14. esindusega üle maailma (Amsterdam – Holland, Atlanta – USA, Berliin – Saksamaa, Gurgaon – India, London – UK, New York – USA, Pariis – Prantsusmaa, Portland – USA, San Fracisco – USA, Sao Paolo – Brasiilia, Shangai – Hiina, Tokyo – Jaapan, Venteetsia – Itaalia, Washington D.C – USA). AKQA tegeleb peamiselt tervet maailma või vähemalt mitut kontinenti puudutavate kampaaniatega, mistõttu leiab nende portfooliost peaasjalikult ainult suuri ettevõtteid nagu NikeVirginVolkswagen jpt. Projektide mastaapsusest rääkis ka fakt, et kui AKQA võtab sisse projekti ja neil puudub kliendile piisavas läheduses kontor, siis nad avavad selle, et olla nii loome- kui otsustusprotsessi juures. Nii on nad laiendanud oma haaret näiteks Nike erinevatesse regioonidesse suunatud kampaaniatega.