Meie kümnes episood tuntud logode sarjas viib meid 19. sajandisse, mil esimesed rahvusvahelised ettevõtted hakkasid tekkima ning teadmine brändist kui väärtusest sai võimalikuks.
Bass õlletehas loodi 1777 aastal William Bassi poolt, Burton-upon-Trentis, Staffordshires, Inglismaal. Esimeseks nimekaks õllemargiks oli Bass Pale Ale, mis on olnud teatud aegadel ka Ühendkuningriigi (UK) enim müüdud õlu. Aastaks 1877, oli Bassist saanud maailma suurim õlletehas kogutootlusega üks miljonit barrelit õlut. Nende kuulsat eili eksporditi üle UK ning nende ikoonilisest punasest kolmnurgast sai UK esimene registreeritud kaubamärk.
Mitte, et bränding oleks ka tol ajal olnud midagi uut. Juba sadu aastaid varem, kasutasid kaupmehed oma kauba märgistamiseks esmaseid logomärke, et märkida oma toodangut nii nime, maine hoidmiseks ning ka sõna levitamiseks. Esimene kaubamärgi registreerimise soov esitati Henry III valitsemisajal aastal 1266 ning see nõudis, et kõik tunnustatud pagarikojad kasutaksid oma toodetel ühtset nn kvaliteedimärki.
Toetudes oma lihtsale, kuid kõnetavale logole, muutis Bass end üheks suurimaks õlletootjaks maailmas, mis tootis tippaegadel keskmiselt 1,5 miljonit barrelit õlut aastas. 1930ndatel kuulus Bass UK top 30. suurima ettevõtte hulka. Nendega koos töötas mitmeid reklaamiagentuure, kelle peamiseks ülesandeks oli brändi äratuntavuse ja tugeva kliendisuhte loomine oma tarbijatega. Bass oli üks esimesi ettevõtteid, mis avaldati Londoni bärsil FT30 indeksis aastal 1935.
Bass võttis 20. sajandil üle ka mitmeid teisi suuri õlletehaseid ning liitus 1960ndatel Charrington United Breweries ketiga, mis tõstis nad taas UK suurimaks õlletootjaks. 2000ndatel ostis Bass-Charringtoni Interbrew (praegu Anheuser-Busch InBev) ning muutis ühe suunana horeca sektorile suunatud õlletootmise nime Six Continents plc, kuna UK konkurentsiamet soovitas Bassi ning mõningate teisi keti tehaste tootmisi müüa Coorsile (nüüd Molson Coors), samal ajal sälitades Bassi brändi. 2010. aastal jõudis meediasse info, et Bass brändi sooviti UKs müüa £10 kuni £15 million naela eest.
Bass oli rahvusvahelise brändi turunduse pioneer. Nad lisasid oma logo punast kolmnurka lisaks pudelitele ka kastidele ning loomulikult kõikidele müügiväljunditele. Peale 1855. aastat lisandus punasele kolmnurgale juurde valge ja sinine, mis sõltus millisest kolmest tehasest õlu tuli, kuid klassikalisele eilile jäi alati punane kolmnurk.
Bassi kaubamärgi registreerimine avalikustati 1. jaanuaril 1876. Legengi järgi pidi üks Bassi töötaja jääma uusaasta ööks patendikoja ukse taha valvesse, et olla aasta esimesel tööpäeval järjekorras esimene. Kaubamärgi registreerimisega Bass, Ratcliff ja Gretton Limited said õigused kasutada Bassi punast kolmnurka oma eilil ning punast teemantit nende tugeva eili jaoks. Tänasel päeval omab neid kaubamärke Brandbrew SA, mis on InBev Luksemburgis asuv tütarettevõte. Juunis 2013, nimetas InBev Bass eili Bass kaubamärgiks number üks.
Punase kolmnurgaga logod on erinevatel ajadel olnud kasutatud ka kunstis ja kirjanduses, nt Édouard Manet‘ 1882. aastal maalitud maalil A Bar at the Folies-Bergère ning enam kui neljakümnel Picasso maalil. Tihedam kasutus aeg kunstis jäi kubismi perioodi 1914. aastatel. Bassi punast eili on seostatud ka uppunud laeva Titanicuga, mille lastis oli saatuslikul reisil väidetavalt 12 000 pudelit Bassi eili.
Miks valiti omal ajal sümboliks punane kolmnurk on tänaseni selgusetu. Mõningate juttude järgi oli tegemist vana transporditähisega, kuid Derbyshire Times pakkus 1880. aastal välja ka pisut romantilisema loo, kus üks sugupuu-uurija pakkus poolnaljatledes, et Basside pere pärineb antiikjumalast Bassaraeusist, kelle altarile viidi tihti joogiande. Bass tuli seepeale mõttele võtta oma märgiks midagi antiikset ja võimast. Nad otsustasid kasutada põletava päikese valguses seisva Egiptuse Suure püramiidi kuju. Nii sündis kuulus punane kolmnurk.
Tänasel päeval kuulub Bassi bränd endiselt maailma suurimale õlletootja Anheuser-Busch InBev brewingule. Bassi valikus on draught, mida müüakse purgis ja pudelis enam kui viiekümnes riigis üle maailma.
Fun fact: Maailma vanimaks pruulikojaks peab end Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan, mis on loodud 1040. aastal. Samast piirkonast pärinevad ka esimesed kirja pandud tekstid humalate kasvatamisest ning need ulatuvad aastatesse 1250-768 eKr.
History of advertising: No 128: Bass Brewery’s red triangle
Behance: Bass Beer Packaging by Andy Mosley
Logoworks: Behind the Red Triangle: The Bass Pale Ale Brand and Logo
Brookston Beer Bulletin: Bass Red Triangle Trademark Renewal